INTERVIEW ARIE GROOT
De tijd van
klassiek onderwijs
ligt achter ons
Verbinden en samen het beste halen uit kinderen, dat is de missie van
Kinderopvang- en onderwijsorganisatie Blosse. De organisatie telt 27 Integrale
Kindcentra in Noord-Holland, waarin zij kinderen een rijk leef-, speel- en
leerklimaat biedt. ‘Wij kijken bij Blosse sterk vanuit de behoeften van de
kinderen en niet vanuit systemen. Zo bieden we een omgeving waarin kinderen
én medewerkers hun talenten maximaal kunnen ontwikkelen.’
Adrie Groot is sinds 1978 werkzaam in het
onderwijs en sinds 1996 bestuursvoorzitter
bij Blosse. In die tijd heeft hij een eigen visie
ontwikkeld op onderwijs, en meer specifiek
op de ontwikkeling van mensen in het alge-meen.
Want je bent volgens Groot nooit te
oud om te leren. ‘We gaan meer en meer
richting een participatiemaatschappij waarin
mensen de regie nemen over hun eigen ont-wikkeling.
4 Vastgoedsturing #16
Zo krijgen we actieve burgers die
zich meer betrokken voelen bij elkaar en
bij hun buurt. Er ontstaan daardoor steeds
meer initiatieven in wijken om dat gemeen-schapsgevoel
vorm en inhoud te geven. De
school en opvang zoals we die nu kennen
zullen op termijn verdwijnen, maar leren,
ontwikkelen en instructie blijven altijd. Dit
zal alleen niet meer in onderwijsgebouwen
plaatsvinden, maar in een soort gemeen-schapshuizen
voor alle mensen uit de wijk.’
Zo ver zijn we nu nog niet, we zullen het
dus nog even moeten doen met de huidige
scholen en het huidige onderwijssysteem.
Hoe kijkt u daar tegenaan?
‘In Nederland is het systeem leidend, ook
in het onderwijs. Dat systeem is gebaseerd
op leeftijden en normeringen en we hebben
overal schotten geplaatst tussen organisa-ties,
niveaus en leeftijdsgroepen. Als een
kind in dit systeem achterloopt op de alge-mene
norm, dan staat er al snel een advi-seur
of een therapeut klaar om dat kind
specifiek te begeleiden. Kinderen worden
zodoende van jongs af aan gestigmatiseerd
en in hokjes geplaatst. Dat is volgens mij niet
de juiste manier. De ontwikkeling van een
kind loopt niet altijd in een rechte lijn, dat
valt niet in een systeem te vangen. De groei-curve
is bij elk kind anders, maar daar houdt
ons lineaire systeem geen rekening mee.’
Bij Blosse werken jullie anders?
‘Ja, wij kijken veel meer vanuit de behoeften
van de kinderen en brengen ze in een inspi-rerende
omgeving waarin ze hun talenten
maximaal kunnen ontwikkelen. Wij ondersteu-nen
en begeleiden ze daarbij. Dat proberen
we steeds meer vorm te geven zónder de
bestaande schotten tussen opvang en onder-wijs
en zonder de schotten tussen de leerja-ren.
Bijna al onze basisscholen hebben dan
ook kinderopvang in het gebouw. Bij ons ligt
de regie voor kinderopvang en onderwijs bij
één organisatie en we werken als één team
Arie Groot: ‘We gaan richting een participatie-maatschappij
waarin mensen de regie nemen
over hun eigen ontwikkeling’
Foto Maarten Corbijn
BLOSSE VOEGT ONDERWIJS EN OPVANG SAMEN