RONDE TAFEL GESPREK - BOUWTRENDS
16 Vastgoedsturing #20
MEER, BETERE EN BETAALBARE SCHOLEN
Standaardisatie
van scholenbouw
Wat verstaan we onder standaardisatie van
scholenbouw, waarom willen we standaardiseren
en wat betekent dat voor de opdrachtgever?
In de IVVD-studio zijn vertegenwoordigers
van verschillende partijen samengekomen
voor een rondetafelgesprek over standaar-disatie
scholenbouw, te weten Reimar von
Meding, algemeen directeur/architect KAW,
Wouter Kersten, projectleider Platform31, en
Ferdie van de Winkel, kennisexpert Ruimte
OK.
Wat verstaan we onder standaardisatie?
Wouter: ‘Daarin heb je twee hoofdcategorieën.
Eén is techniek, de bouwtechnische aspecten,
en twee is het proces. Je kan bouwtechnisch
dingen standaardiseren, maar je kan ook in
processtappen denken.’
Ferdie: ‘Standaardisatie is optimalisatie van
hoe we scholen ontwerpen, realiseren, onder-houden,
gebruiken en hergebruiken. Het gaat
daarbij om proces- en productstandaardisatie,
zodat je dat niet alleen bij één school kunt
inzetten, maar over meerdere scholen kunt
uitrollen.’
Reimar: ‘Ik denk dat we over standaardi-satie
praten omdat we niet het wiel steeds
opnieuw willen uitvinden, maar tijd en ener-gie
willen steken in hoe de spullen die we
maken beter worden. Het gaat daarbij over
het proces en het gaat over de middelen, de
bouwonderdelen.’
Wouter: ‘Bij standaardisatie gaat het om effi-ciëntie
aan de ene kant en relevantie aan de
andere kant. Efficiëntie heeft te maken met
dat we niet constant dezelfde dingen doen
en dezelfde fouten maken. Relevantie is dat
gedeelte waar een schoolbestuur zelf invloed
op wil hebben om de belangrijkste aspecten
van de eigen identiteit niet onder te laten
sneeuwen. Bij standaardisatie moet je waken
voor het maximaliseren van efficiëntie, als
dat ten koste gaat van de relevantie voor de
‘Ik denk dat er
twee motie-ven
voor stan-daardisatie
zijn:
voorkomen van
faalkosten en
betere scholen’
Reimar von Meding,
algemeen directeur/
architect KAW