RONDE TAFEL GESPREK - BOUWTRENDS
‘Het gaat om
de output, niet
om de geko-zen
oplossing’
18 Vastgoedsturing #20
We hebben een inhaalslag te maken. Ook de
verduurzaming en dergelijke moeten inge-past
worden en het binnenklimaat blijft een
issue. Het wordt dermate complex dat je per
definitie een vorm van standaardisatie nodig
hebt om het overzichtelijk te houden, om het
betaalbaar te houden en de faalkosten zo klein
mogelijk te houden.’
Reimar: ‘De urgentie is best wel groot. Als
je nieuwbouw en renovatie bij elkaar neemt,
moet je om aan alle doelen te voldoen 2 á 3
scholen per dag realiseren. Dat is een flinke
stroom die er eigenlijk is, maar die nog niet
aangeboden wordt, omdat de oplossingen er
niet voor aangeleverd worden. Op zich is dat
al voldoende reden voor standaardisatie om
die stroom wél op gang te brengen.’
Wat betekent dat voor de opdrachtgever?
Wouter: ‘Uiteindelijk zal die geïnteresseerd
zijn in een goed functionerend schoolge-bouw
tegen acceptabele kosten. Het gaat,
zoals eerder al aangegeven, om efficiëntie
aan de ene kant en relevantie aan de andere
kant. Het moet niet 100% eigen identiteit zijn.
Een 100% maatwerkschool moet je ook niet
willen. De school, maar ook de gemeente, zul-len
genoemde dimensies helder voor ogen
moeten hebben en zich ervan bewust zijn dat
nieuwbouw of renovatie een afweging is tus-sen
efficiëntie en relevantie. Als dat het geval
is, dan kom je er wel uit.’
Reimar: ‘Voor veel scholen is nieuwbouw of
renovatie vaak een eenmalige, bijzondere
gebeurtenis. Iedere school gaat zich dan
inwerken, inlezen en voorbereiden. Het voelt
dan voor de school alsof zij met iets heel bij-zonders
bezig zijn. Maar dat hoeft helemaal
niet zo te zijn. Bij ieder schoolproces dat wij
doorlopen, gebeurt er iedere keer weer exact
hetzelfde. Er zijn eigenlijk helemaal geen ver-schillen.
Als het aankomt op de identiteit van
een bepaalde school worden er op dat terrein
ook nauwelijks concessies gedaan. De iden-titeit
van een school zit niet in hoe de palen
de grond in gaan of hoe dik de isolatie op de
muren is. Schoolbesturen hebben vooral inte-resse
in de eigen identiteit: of het een vrien-delijke
school is, of de mensen zich welkom
voelen en of er een goede verbinding is met
de wijk. Je kunt verder ook niet zoveel ver-keerd
doen als je weet hoe je een school moet
maken. Het zit er voor ons vooral in hoe je
slimme oplossingen met elkaar combineert.’
Ferdie: ‘Ik denk ook dat opdrachtgeverschap
een andere invulling krijgt. Wat je nu vooral
ziet is dat er gestuurd wordt op de input,
het maken van een Programma van Eisen,
hoe zorg je dat de onderwijsvisie, het onder-wijsconcept
en uiteindelijk het huisvestingcon-cept
allemaal goed vormgegeven worden in
het schoolgebouw met de daarbij behorende
technisch invulling. Je moet juist meer gaan
sturen op de output. Dus niet wat voor type
ventilatiesysteem er in het schoolgebouw
moet komen, maar gewoon de schone lucht
definiëren die nodig is. Dan ben je meer pres-tatiegericht
aan het denken. Het gaat om de
output, niet om de gekozen oplossing.’ <
Scan de QR-code voor
de video-impressie van
het rondetafelgesprek.
Ferdie van de Winkel,
kennisexpert Ruimte OK
/592216205