‘Bij standaar-disatie
moet je
waken voor het
maximaliseren
van efficiëntie
als dat ten koste
gaat van de
relevantie voor
de school’
september 2021 17
school. Je moet en kan het combineren, denk
aan een 80-20 of 90-10 verhouding.’
Standaardisatie alleen over nieuwbouw?
Ferdie: ‘Het gaat om zowel nieuwbouw als
renovatie. Ik denk dat bij nieuwbouw standaar-disatie
wat makkelijker is. Bij renovatie zit je
per definitie met een bestaande situatie. Dan is
het vooral de kunst hoe je toch bepaalde com-ponenten,
bouwdelen, kunt standaardiseren.’
Reimar: ‘Als je bij renovatie kijkt naar wat heb
ik nu eigenlijk aan scholen, zul je zien dat je een
gerichte aanpak voor bepaalde type scholen
kan ontwikkelen. Heel grof heb je een aantal
monumentale scholen, je hebt de scholen uit de
twintiger en dertiger jaren, je hebt een enorme
batch aan naoorlogse scholen die eigenlijk
allemaal hetzelfde opgebouwd zijn en dan de
scholen die vanaf de tachtiger jaren gebouwd
zijn die ook veel gelijkenissen hebben.’
Wouter: ‘Als je die typologie goed weet te
krijgen, dan kan je slagen maken. Dan kan je
arrangementen, een soort van catalogus, ont-wikkelen
voor verschillende situaties. Je cre-ëert
zo meer overzicht zonder dat je doods
versimpelt.’
Ferdie: ‘De onderwijskundige inpassing moet
je altijd bewaken en borgen. Er moet het ver-trouwen
zijn dat je schoolgebouwen blijft rea-liseren
waarmee het primaire proces optimaal
wordt ondersteund. Op het moment dat je
dat weet te realiseren, dan denk ik dat er een
grote bereidheid is bij schoolbesturen en ook
bij gemeenten om de stap naar standaardi-satie
te zetten. ‘
Waarom standaardiseren?
Wouter: Ik denk dat het vooral vanuit grote
schoolbesturen met meer dan tien scholen
en gemeenten met veel scholen komt. Je wil
niet constant het wiel weer uitvinden. Je wil
een mate van efficiëntie in het proces bren-gen,
zodat het tegen uiteindelijk lagere totale
kosten kan. Dat zou een van de drijfveren voor
standaardisatie kunnen zijn.’
Reimar: ‘Ik denk dat er twee motieven voor
standaardisatie zijn: voorkomen van faalkos-ten
en betere scholen. Het eerste is dat wat
je maakt goed willen maken zonder dat je
steeds weer met faalkosten en het opnieuw
inrichten van het proces te maken hebt. Dat
is een belangrijke drijfveer om tot betaalbare
scholen te komen. Het tweede is dat het
gewoon beter wordt. Waar we ook komen,
wordt alles op maat gemaakt. De problemen
met ventilatie, koeling en geluid in een klas
zijn echter steeds hetzelfde. Dat wil je toch
een keer opgelost hebben. Die twee dingen,
het betaalbaar voor elkaar krijgen en tot een
hogere kwaliteit komen, zijn de belangrijkste
doelen voor standaardisatie.’
Ferdie: ‘We zitten ook met een grote opgave.
Het gebouwenbestand is behoorlijk verouderd.
Wouter Kersten,
projectleider Platform31