ENERGIETRANSITIE
BBN ADVISEURS ONDERSTEUNT VASTGOEDADVIES ONDERWIJS
Verduurzamen
biedt kansen
De opgave in onderwijsland is enorm. De scholenvoorraad is
sterk verouderd en er gelden steeds strengere eisen op het
gebied van duurzaamheid. Gemeenten en onderwijsinstellingen
hebben er hun handen vol aan. Maar het biedt volgens Jaco de
Wildt van bbn adviseurs ook kansen. Een integrale aanpak is
hierbij een must.
bbn adviseurs verzorgt de
bouwbegeleiding bij diverse
nieuwbouwprojecten in het
onderwijs, van primair onderwijs
tot universitair onderwijs. ‘Wij tre-den
onder andere op als huisves-tingsadviseur,
projectmanager en
bouwkostenmanager’, vertelt De
Wildt, sectormanager onderwijs bij
bbn. ‘We sturen het hele proces en
hebben onze eigen installatieadvi-seurs
in dienst die de randvoorwaar-den
schrijven voor de installaties in
het Programma van Eisen. In deze
nieuwe wereld waarin we energie-zuiniger
en duurzamer willen bou-wen,
moet je simpelweg wel kiezen
voor een integraal ontwerp. Het pro-cesmatige
en het inhoudelijke moe-ten
hand in hand gaan in projecten.
Vandaar dat wij onze eigen mensen
hebben voor installatieadvisering en
duurzaamheidsadvisering.’
28 Vastgoedsturing #20
Life Cycle Costs
Nieuwbouw in het onderwijs vraagt
volgens De Wildt om slimme ontwer-pen,
of het nu gaat om primair onder-wijs,
voortgezet onderwijs of hoger
onderwijs. ‘We hebben te maken met
krappe budgetten en strenge eisen,
en er moet uiteraard ook goed geke-ken
worden naar onderwijskundige
kwaliteit. Maar nieuwbouw biedt ook
kansen. De energieprijzen stijgen
behoorlijk, dus als je met een nieuw
gebouw het energieverbruik weet
terug te schroeven, dan verlaag je de
vaste lasten. Vandaar dat wij bij elk
ontwerp de Life Cycle Costs, dus de
kosten tijdens de hele levensduur van
een gebouw, meenemen in de busi-nesscase.
Die berekeningen moet je
al in de definitiefase van een project
onder de loep nemen.’
Dat resulteert erin dat bbn geen
schoolgebouwen meer neerzet die
een gasaansluiting hebben. De Wildt:
‘We proberen scholen zo energie-neutraal
mogelijk te maken. We heb-ben
natuurlijk te maken met de eis
van bijna energieneutraal bouwen.
Wij proberen als het een beetje kan
naar volledige energieneutraliteit te
gaan en nemen daarbij ook de ver-duurzaming
op het gebied van het
groen mee. Zo kijken we naar groene
schoolpleinen, klimaatadaptief bou-wen
en het verbeteren van de hele
biotoop rondom een school. Want
duurzaamheid gaat in onze ogen veel
verder dan enkel energiebesparing.’
Demontabel bouwen
Een mooi voorbeeld van een duur-zaam
ontwerp biedt het Hermann
Wesselink College in Amstelveen,
dat in januari is opgeleverd. De Wildt:
‘Deze grote middelbare school van
meer dan 11.000 vierkante meter is
demontabel gebouwd, waardoor
geveldelen bij een eventuele sloop
heel makkelijk gedemonteerd kun-nen
worden voor hergebruik. Met de
groeiende schaarste aan grondstoffen
is dat zeer belangrijk.’ Ook de manier
van bouwen in Amstelveen was vol-gens
De Wildt duurzaam. ‘We hebben
Jaco de Wildt:
‘De verduurza-mingsuitdaging
van gemeenten en
onderwijsinstel-lingen
vraagt om
slimme integrale
ontwerpen’
/