SRO
BEHEER EN EXPLOITATIE VAN GEMEENTELIJK VASTGOED
Samenwerken in
een joint venture
Gemeenten zoeken steeds meer naar samenwerkingsvormen
waarbij beheer en exploitatie van het gemeentelijk vastgoed
worden uitbesteed. Een joint venture met SRO combineert
de voordelen van het werken met een marktpartij met het
behoud van invloed en flexibiliteit
waarbij het maatschappelijk belang voorop staat.
We spreken met directeur
Michel Bloemsma, manager
vastgoed Tjeerd Meijer
en strategisch adviseur John Machiels.
Michel Bloemsma verricht de aftrap:
‘SRO is in 1997 ontstaan toen de
gemeente Amersfoort besloot om
zich op haar kerntaken te concentreren
en de Dienst Sport, Recreatie en
Onderwijs als uitvoeringsorganisatie
te verzelfstandigen. Daarbij werd
bepaald dat onze aandelen alleen in
het bezit mogen zijn van publieke
organisaties. Op dit moment zijn dat
de gemeenten Amersfoort en Haarlem.
Ze zijn elk voor de helft eigenaar.
We werken voor een groeiend aantal
gemeenten dat het beheer en de
exploitatie van hun vastgoed ook uitbesteedt.
Ze kiezen daarbij voor een
samenwerkingsvorm waarbij de dagelijkse
bedrijfsvoering meer op afstand
wordt geplaatst, maar de gemeenten
wel hun bestuurlijke invloed behouden
en daarmee vermijden dat de
gebruikers van het vastgoed, in casu
de inwoners van hun gemeenten, ook
op afstand worden geplaatst.’
John Machiels legt uit dat het beheer
22 Vastgoedsturing #13
van gebonden te zijn aan langlopende
contracten met vastgetimmerde
afspraken, kunnen afspraken
binnen het kader van een joint venture
zo vaak als nodig worden geëvalueerd
en daar waar nodig worden
bijgesteld.’
Wet- en regelgeving
Deze samenwerkingsvorm onderscheidt
zich op een aantal punten
van een aanbesteding aan een
marktpartij. Michel Bloemsma: ‘Een
gemeente kan opdrachten direct,
dus zonder aanbestedingsprocedure,
aan rechtspersonen gunnen
die aan de gemeente zijn gelieerd.
Wel moet er een bepaalde mate van
controle bestaan die lijkt op die van
gemeentelijke diensten. Een andere
voorwaarde is dat de rechtspersoon
waaraan gegund wordt, bijna alleen
voor de betrokken gemeente werkt.
We hebben veel ervaring opgedaan
met het oprichten en inrichten van
joint ventures die aan deze wet- en
regelgeving voldoen. Onze medewerkers
hebben ook veel ervaring
opgedaan met het werken voor
gemeenten. Dat heeft zich vertaald
in een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke
verhoudingen en politieke
processen. We weten welke informatie
op welk moment nodig is. Dat stelt
ons in staat om flexibel met politieke
en bestuurlijke actualiteiten en verschuivingen
mee te bewegen.’
Toegevoegde waarde
Door het werk voor tal van gemeenten
ontwikkelt SRO steeds meer
deskundigheid voor de uitvoering
van de kerntaken: het uitvoeren van
sportbeleid, het beheer en onderhoud
van publiek-maatschappelijk
vastgoed en het exploiteren van
sportaccommodaties. Dat geldt ook
voor de programma’s op het gebied
van sport en bewegen waarmee ze
en de exploitatie door de gemeenten
in het algemeen in een joint venture
met SRO worden ondergebracht:
‘Daarbij kan het gaan om de totale
gemeentelijke vastgoedportefeuille,
maar ook om een of meerdere objecten.
Dat verschilt per gemeente. Zo
gaat het in onze samenwerking met
de gemeente Amersfoort om de
totale portefeuille, heeft de samenwerking
met de gemeente Haarlem
alleen betrekking op de sportaccommodaties
en beperkt de samenwerking
met de gemeente Bunschoten
zich tot het beheren en exploiteren
van het zwembad. Het grote voordeel
van deze vorm van publiek-publieke
samenwerking is dat gemeenten
veel sneller en adequater op veranderingen
kunnen inspelen. In plaats
Directeur Michel
Bloemsma: ‘We
hebben veel
ervaring met
het oprichten en
inrichten van joint
ventures’