8 Vastgoedsturing #13
NATIONALE TRENDRADAR ONDERWIJSVASTGOED 2019
Duurzaam schoolgebouw
vraagt om integrale aanpak
Hoe realiseer je het ultieme schoolgebouw?
Die vraag stond centraal bij de presentatie
van de tweede Nationale Trendradar Onderwijsvastgoed
2019 tijdens de Onderwijsvastgoed
Dag van IVVD op 25 september. In een
goed gevulde zaal op het universiteitsterrein
van Nyenrode Business Universiteit in Breukelen
werden de belangrijkste resultaten uit
de trendradar onder de loep genomen. Vastgoedprofessionals
van onderwijsinstellingen
en gemeenten en diverse marktpartijen bogen
zich over verschillende stellingen rondom
vastgoedsturing in het onderwijs. Dit jaar
waren niet de besturen maar de marktpartijen
gevraagd naar hun visie op de nieuwste
trends in onderwijsvastgoed en dat leverde
interessante thema’s op. Aan de hand van vier
stellingen werden de thema’s tijdens de presentatie
van de trendradar verder uitgediept.
Energieleverende scholen
De eerste stelling, energieleverende schoolgebouwen
worden de komende jaren standaard,
zorgde gelijk voor reuring in de zaal. De
meningen over haalbaarheid en wenselijkheid
van energieleverende scholen liepen nogal
uiteen. ‘Laten we niet massaal zonnepanelen
importeren uit China om daar onze schooldaken
mee vol te leggen. Dat is niet duurzaam
en heeft juist een enorme impact op het
milieu’, stelde een bezoeker. ‘Beter kunnen we
kijken naar het goed isoleren van scholen. We
moeten voor BENG 1 durven gaan, dan heb
je amper nog energie nodig en hoef je het
dus ook niet op grote schaal op te wekken.
Helaas is geld hierbij in de meeste gevallen
het struikelblok.’
Marco van Zandwijk van Ruimte-OK ziet toch
wel degelijk mogelijkheden voor energieleverende
scholen. ‘Het heeft veel te maken met
de ambitie en de doelstelling die we gezamenlijk
voor ogen hebben. We redeneren nog
altijd alles terug naar geld en daarin zit een
belemmering, maar scholen kunnen in mijn
ogen in de toekomst niet alleen energie geven
aan kinderen, maar ook energie leveren aan
de maatschappij. Het vergt investeringskosten
maar levert op termijn ook op. Volgens mij
moeten we dit wel willen.’ Een aanwezig energie
expert in de zaal haakte hierop in door te
stellen dat we concepten als de energieleverende
school heel hard nodig zullen hebben
in de toekomst. ‘De groeiende steden vragen
om nieuwe mobiliteitsbewegingen en nieuwe
energieconcepten. Alleen op die manier kunnen
we straks nog aan de groeiende vraag
naar energie voldoen.’
Goed doordachte ontwerpen
Over de tweede stelling, het gebouw is inrichting
geworden, het moet snel kunnen wisselen
en adaptief zijn, was meer consensus in
de zaal. ‘Schoolgebouwen moeten zich fysiek
kunnen aanpassen aan de gebruikers’, vindt
Rinske Wikkerink van het Rotterdamse architectenbureau
Kraaijvanger Architects. ‘Bij de
inrichting van scholen zie je ook steeds meer
de trend dat binnen buiten wordt en buiten
‘We moeten
voor BENG 1
durven gaan,
dan heb je
amper nog
energie nodig’
Enkel met een integrale benadering kunnen schoolgebouwen
duurzaam worden ontworpen en gebouwd. En dus moet de
markt worden uitgedaagd om met innovatieve concepten en nieuwe
technieken het schoolgebouw beter, flexibeler en duurzamer te
krijgen. De markt lijkt er klaar voor, nu de opdrachtgevers nog.