GEZONDE GEBOUWEN
24 Vastgoedsturing #17
Spraakmakende groene
en gezonde gebouwen
Een prettige en gezonde werkomgeving maakt mensen
gelukkiger. Het ziekteverzuim gaat omlaag en de
arbeidsproductiviteit omhoog. In Almere wordt nu gewerkt aan
een ‘groen gebouw’: de nieuwe Aeres Hogeschool. Ook een
mooi voorbeeld van zo’n gezond gebouw staat in Venlo waar
in 2016 het nieuwe groene stadskantoor werd geopend.
Almere bouwt
groene longen
Groen in het kwadraat. Dat wordt de
nieuwe Aeres Hogeschool in Almere.
Een school op maat gemaakt voor het
specifieke groene opleidingsportfolio. En als
alles volgens plan verloopt: de eerste hoge-school
in Nederland met een WELL-certificaat.
De bijnaam Groene Long is niet zomaar geko-zen
voor het schoolgebouw dat wordt gerea-liseerd
op het terrein waar in 2022 de Floriade
plaatsvindt. Met twee geheel groene gevels
wordt het gebouw een blikvanger van jewel-ste.
De daktuin met ‘tropendak’ maakt het
groene imago van de nieuwe Aeres Hoge-school
compleet. ‘Een school om trots op te
zijn’, stelt directeur Wil Bekkering.
De nieuwe hogeschool wordt een slim energe-tisch
gebouw met een triple solar energiedak.
De gevel van de school wordt vormgegeven
als smart-skin. Afhankelijk van de positie en
oriëntatie hebben de gevels verschillende
eigenschappen. Zo zorgen PV-panelen aan
de westkant naast energieopwekking ook voor
zonwering. De oostzijde wordt een volledig
groene gevel die meekleurt met de seizoe-nen.
Het groene dak is deels tropendak met
PV-panelen ten behoeve van energieopwek-king.
Het levendige groen en de bomen op
het dak zorgen daarnaast voor waterretentie.
Opgevangen regenwater dient zo als warmte-
en koelingsbuffer en kan gebruikt worden
voor de bewatering van het groen op en aan
het gebouw.
Slim energetisch gebouw
Ook in het onderwijsgebouw zal groen
straks de overheersende kleur zijn. Een
groene looproute voert de gebruikers door
het gebouw waarbij je van etage naar etage
de beleving van levend groen meekrijgt. Het
gebouw is bedacht en ontworpen vanuit de
gedachte: practice what you preach. Bekke-ring:
‘Onze hogeschool heeft een heel speci-fiek
opleidings- en onderzoeksportfolio dat
gaat over gezondheid, vitaliteit, duurzaamheid
en stedelijk groen. Met het gebouw willen we
laten zien waar we voor staan. We willen onze
studenten een overtuigend beeld aanreiken.’
De studenten volgen aan de hogeschool oplei-dingen
rond de thema’s voedsel, natuur en
stedelijk groen. Het nieuwe schoolgebouw
gaat daarbij een belangrijke rol spelen, stelt
Bekkering. ‘Al onze studenten moeten voor
hun afstuderen onderzoek doen en dat kan
in dit gebouw heel goed. Bijvoorbeeld onder-zoek
naar de fysiek biologische gevolgen van
levend groen voor de gebruikers van gebou-wen.
Of onderzoek naar beweegpatronen
in groene gebouwen.’ Ook de lectoren, de
onderzoekscollega’s van Bekkering, gaan
hierin een belangrijke rol spelen.
Wil Bekkering:
‘Hier kunnen we
laten zien wat
er allemaal kan
op het gebied
van gezonde
voeding en ste-delijk
groen’
FLORIADE STIMULANS VOOR GEZONDE GEBOUWEN