juni 2020 11
de leerlingen zelf groente gaan verbouwen
en kippen houden.’ Zo krijgen de leerlingen
les in de buitenlucht en leren ze tegelijkertijd
zorgdragen voor de natuur. Op het dak van
de school komt vegetatie om het regenwater
op te vangen en onder de school komt een
ijskelder om het gebouw in de zomer natuur-lijk
te kunnen koelen. ‘We hebben nadrukkelijk
geprobeerd de natuur zoveel mogelijk binnen
te halen’, stelt Bruggink. ‘Dat begint al bij de
natuurlijke ventilatie. Zo heeft ieder lokaal een
klimaatluik en telt de centrale hal twee daklui-ken
om te ventileren. Dat scheelt een hoop
installaties en is beter voor de gezondheid van
de kinderen en leraren.’
Overtuigende rol opdrachtgever
De kosten voor De Verwondering liggen vol-gens
Bruggink wel beduidend hoger dan de
kosten voor een standaard schoolgebouw.
‘Het schoolbestuur en de gemeente had-den
hele hoge ecologische ambities. Prach-tig,
maar dat kun je niet realiseren zonder
de bijbehorende budgetten. Gelukkig heeft
het schoolbestuur zich hard gemaakt voor
het ecologische gedachtegoed. Het bestuur
had heel duidelijke ideeën over hoe de school
vormgegeven moest worden. Die overtui-gende
rol van de opdrachtgever heb je zonder
meer nodig, anders krijg je zo’n project niet
van de grond. Dan krijg je de andere partijen
niet mee.’
Een dikke pluim dus voor Meindert Eijgen-stein,
voorzitter van het College van Bestuur
van Stichting Prisma Almere. Eijgenstein heeft
op zijn beurt veel waardering voor het werk
van Bruggink. ‘We willen de kinderen zo goed
mogelijk voorbereiden op een toekomst die
vol uitdagingen zit en deze voorbereiding
gaat volgens ons verder dan goed leren lezen,
schrijven en rekenen. Wij kijken ook sterk van-uit
het begrip duurzaamheid naar de toekomst
van kinderen en willen ze echt bijbrengen dat
alles met elkaar samenhangt: mens, natuur en
milieu. Zo willen we de kinderen goed toe-rusten
voor de uitdagingen van morgen. Ons
ecologische schoolgebouw moet daar straks
de ideale basis voor vormen.’
Dichter bij de natuur
Het ecologische gedachtegoed waar Prisma
voor staat komt sterk terug in het schoolge-bouw,
in de gebruikte materialen en in het
feit dat de school zelf energie gaat opwek-ken
en zo veel mogelijk natuurlijk gaat koelen.
‘Maar het belangrijkste van De Verwondering
is dat we de leerlingen dichter bij de natuur
brengen’, stelt Eijgenstein. ‘Dat doen we door