12 Vastgoedsturing #15 ONDERWIJSVASTGOED
allerlei natuurlijke aspecten toe te passen die
de zintuigen prikkelen. Zo brengen we met
groene wanden buiten naar binnen, hebben
we straks op het dak een buitenlokaal en komt
er voor de school een natuurlijk schoolplein
dat de kinderen samen met de ouders gaan
onderhouden. Niet alleen is dit goed voor
het welzijn en het welbevinden van de leer-lingen,
het vergroot ook de productiviteit en
het bevordert het onderlinge contact.’
Zonder hulp van de gemeente zou deze
school er nooit zijn gekomen. ‘Almere heeft
duurzaamheid hoog in het vaandel en er zijn
flink wat ambtenaren bij de gemeente die hun
nek hebben uitgestoken voor dit project’, con-stateert
Eijgenstein. ‘Door hun overtuiging en
inzet is de raad overstag gegaan om meer
budgetten vrij te maken voor deze school en
daar zijn wij ze zeer erkentelijk voor.’ De Ver-wondering
past volgens hem perfect in de
wijk. ‘Oosterwold is een wijk in ontwikkeling.
Een groene en agrarische wijk aan de rand
van de stad, waar mensen zelfvoorzienend
bouwen. Een wijk ook die sterk gericht is op
stadslandbouw. Met De Verwondering sluiten
we hier prachtig op aan.’
Niet de makkelijkste weg
Met de keuze voor een ecologische school
koos Stichting Prisma niet voor de makke-lijkste
weg. ‘Het bouwen van een volledig
ecologische school in de polder is een flinke
uitdaging’, stelt Eijgenstein. ‘We werken zo
veel mogelijk met materialen uit de regio
en dan voornamelijk met hout. In de polder
ligt dat echter niet voor het oprapen. Daar-naast
passen we alleen materialen toe die
hergebruikt kunnen worden. Dit alles om het
gebouw zo duurzaam mogelijk te maken. Van-daar
dat we ook werken met warmtepompen,
groene daken en zonnecollectoren. Maar het
meest bijzonder is misschien nog wel onze
ijskelder die voor extra koeling moet zorgen
in de zomermaanden.’
Eijgenstein verwacht niet dat in de toekomst
alle scholen van Prisma eenzelfde ecologische
blauwdruk krijgen. ‘Dat is kostentechnisch niet
mogelijk. Niet elke gemeente zal extra willen
bijdragen aan een ecologische school. Maar
dat betekent natuurlijk niet dat we niet veel
kunnen leren van dit project. Bepaalde groene
en duurzame aspecten zullen we zeker terug
laten keren in scholen die we de komende
jaren nog gaan bouwen. Voor ons is deze
school dan ook een prachtig leertraject.’
Ook Bruggink verwacht dat steeds meer
schoolbesturen ecologische principes in hun
schoolgebouwen gaan toepassen. ‘Dat bete-kent
wel dat er geïnvesteerd moet worden’,
tekent hij aan. Maar die investering betaalt
zichzelf uiteindelijk dubbel en dwars terug,
verwacht Bruggink. ‘Met gezonde onderwijs-gebouwen
krijgen we gezondere generaties
die beter zijn toegerust om de uitdagingen
van morgen het hoofd te bieden. Dat is ook
winst.’ <
Meindert Eijgen-stein:
‘We willen
de kinderen bij-brengen
dat alles
met elkaar samen-hangt:
mens,
natuur en milieu’