PLAN VAN AANPAK VOOR GEMEENTEN
Krijg meer grip op de
verduurzamingsopgave
Onafhankelijk adviesbureau bbn helpt gemeenten duurzame
ambities te realiseren. Waar begin je, wat is mogelijk, wat
zijn de kosten maar ook: wat is de meerwaarde? ‘Effectief
verduurzamen? Begin bij een gebouw waarmee je een
groot verschil kan maken!’
Als duurzaamheidsadviseur
bij bbn adviseurs ziet Ivana
Radaković dat gemeenten wel
middelen reserveren voor onderhoud,
maar onvoldoende rekening houden
met de extra investeringen die nodig
zijn voor verduurzaming. Toch moe-ten
er, om in 2030 en 2050 aan de
landelijke doelstellingen te voldoen,
de komende jaren stappen richting
CO2-neutraal worden gezet. ‘Dit kan
best overweldigend zijn. Daarom
zeggen wij altijd: begin niet bij een
gebouw dat al energiezuinig is of
waarvan het toekomstperspectief
onzeker is, maar bij een gebouw waar-mee
je het verschil kunt maken én dat
de komende jaren in eigendom blijft.’
Slim en effectief
Het combineren van onderhoud en
verduurzamingsmaatregelen biedt
financiële voordelen: de investerin-gen
zijn dan al gedeeltelijk gedekt.
Dat vraagt wel om een andere manier
Ivana Radaković,
‘Verduurzaming
gaat om meer dan
terugverdientijden
of CO₂-reductie’
22 Vastgoedsturing #22
van denken. ‘Als vervanging van het
dak op de planning staat, adviseren
we meteen te kijken naar de moge-lijkheden
voor na-isolatie en zonne-panelen’,
legt Radaković uit. ‘Bij het
plaatsen van zonnepanelen op een
dak dat twee jaar later vervangen
moet worden, bekijken we juist of
we het onderhoud naar voren kun-nen
halen. Dat is best complex, want
je moet kennis hebben van verduur-zamen
en beschikken over financiële
middelen.’
bbn helpt gemeenten vast te stellen
wat de kernportefeuille is en advi-seert
over de (technische) mogelijk-heden
en de kosten. De businesscase
wordt interessanter als naar de gehele
levensduur van het vastgoed wordt
gekeken. Goede communicatie is
belangrijk. ‘Je moet goed kunnen
uitleggen waarom de investerin-gen
nodig zijn en wat ze opleveren.
Behalve een lagere energierekening
gaat het ook om de voorbeeldfunctie
van een gemeente, om een gezon-dere
stad en om het tegengaan van
klimaatverandering.’
Plan van aanpak
Radaković is betrokken bij het maken
van een routekaart naar CO2-neutraal
in 2050 voor de gemeente Vlaardin-gen.
Vlaardingen heeft al wel geld vrij-gemaakt
voor verduurzaming, maar
wil inzicht of dat bedrag voldoende is
en welke (technische) ingrepen nodig
zijn om de gebouwen te verduurza-men.
‘Wij hebben een plan van aanpak
gemaakt dat aansluit bij de sectorale
routekaart van de VNG. Dat begint
met het vaststellen van welke gebou-wen
tot de kernportefeuille behoren.
Je gaat geen grote investeringen doen
in het verduurzamen van een gebouw
waarvan je niet zeker weet of je het
over vijf jaar nog nodig hebt.’
Warme jas
Stel dat er 25 gebouwen tot de kern-portefeuille
behoren, dan weet je als
gemeente dat je grofweg één gebouw
per jaar moet verduurzamen om in
2050 CO2-neutraal te zijn. Maar waar
en hoe begin je dan? Door naar de
verschillende aspecten van gebouwen
te kijken, kan de duurzaamheidspo-tentie
worden bepaald. Dat kan bij-voorbeeld
door gebouwen in te delen
naar bouwjaar of functie, maar ook
door gebruik te maken van natuur-lijke
onderhoudsmomenten. ‘Wij zeg-gen
altijd: begin met een warme jas.
Dus ook al kan je het gebouw niet in
één keer CO2-neutraal maken, zorg
er in ieder geval voor dat de schil
heel goed is. Die schil gaat over het
algemeen veertig jaar mee, daar kan
je in de tussentijd weinig meer aan
wijzigen. Installaties gaan twintig jaar
SPECIAL ENERGIETRANSITIE